Webhosting Wedos
Blog o SEO a internetovém marketingu

Jak vybrat doménu

6.3.2017 - JAN MAREŠ

Jak vybrat doménu

Vybrat doménu se může na první pohled zdát jako triviální záležitost. Je však vhodné se nad správným názvem domény zamyslet pečlivě, protože si do budoucna ušetříte mnoho starostí spojených s tím, jestli si vaši zákazníci nepletou doménu s konkurencí, ušetříte náklady při budování značky či SEO (klíčová slova v doméně mají stále jistý vliv i v současnosti, ale nemělo by to být hlavním rozhodovacím kritériem při výběru – více v článku).

TIP: Nákup domény

V první řadě je třeba si ujasnit, k jakému účelu má doména sloužit – zda se bude jednat o komerční či nekomerční projekt. V případě komerčního webu, je pak třeba se zamyslet nad tím, zda má daný web reprezentovat naši firmu nebo značku (v rámci firmy můžeme prodávat různé značky a i v případě, že podnikáme na živnostenský list, můžeme se také prezentovat pod jiným jménem, než jaké máme v živnostenském rejstříku – zde si však dávejte pozor, aby jméno, které si zvolíte, nebylo registrované jako ochranná známka jiným subjektem). Také může nastat případ, kdy už je naše značka zavedená a chceme ji pouze přenést do prostředí internetu.

Čím kratší, tím lepší

Vaši doménu budou lidé zadávat do internetového prohlížeče, a čím delší její název bude, tím větší vzniká pravděpodobnost, že při jejím psaní udělají překlep. Krátká doména je navíc snadno zapamatovatelná a vleze se bez problémů na grafické materiály s limitovaným prostorem – např. na malé bannery pro AdWords.

Varianta s pomlčkou či bez pomlčky?

Pokud je k registraci volná doména bez pomlčky, volte rozhodně tuto variantu. A to především kvůli marketingovým účelům. Přeci jen doména v jednom kuse vypadá lépe. Pokud však váš vysněný název je již obsazen někým jiným a nejedná se o ochrannou známku (viz níže), volte pomlčkovou variantu. Z pohledu SEO to nemá žádný význam. Navíc se často setkáte s případy tzv. cybersquattingu, kdy doména bude obsazená spekulantem, ale reálně na ní žádný web neběží. Než platit tisíce doménovému spekulantovi, raději si kupte doménu s pomlčkou za cenu registračního poplatku.

Volba koncovky

Koncovka neboli TLD (Top Level Domain) je doména na nejvyšší úrovni v hierarchii internetových domén. Pro české projekty je rozhodně nejlepší a nejdůvěryhodnější koncovka .CZ, pro globální projekty pak doporučuji rozhodně .COM. To jsou dvě stálice a zažité standardy, se kterými nikdy neuděláte chybu. Co ale dělat, když jsou tyto koncovky již obsazené? Nabízí se nám celá řada jiných, exoticky vypadajících koncovek. V České republice máme hojně dostupnou koncovku .eu – ta bývá obvykle nejlevnější. Řekl bych, že je to dáno spíše historicky, protože je spojována spíše s politikou než s komerčními weby. Na druhou stranu, pokud se svým projektem plánujete operovat v jakékoli zemi EU, je tato koncovka relativně vhodná. Osobně máme v portfoliu několik .eu domén a provozujeme na nich navštěvované české weby na daná témata.

Pokud začínáte podnikat v České republice, ale časem plánujete expandovat do zahraničí, rovnou si registrujte i domény s koncovkou v daných státech, případně obecné koncovky .com, .net a podobně. Předejdete nepříjemnostem jako v tomto případě v diskuzi na Webtrhu.

Domény a vliv na SEO

Dříve bývalo pravidlem, že doména musí obsahovat klíčová slova, aby se dobře umísťovala ve vyhledávačích. Toho se začalo zneužívat a vyhledávače přestaly klíčovým slovům v doméně přikládat důraz. Dnes je možné se na danou klíčovou frázi dobře umísťovat nezávisle na doméně (pokud máte dostatečně kvalitní obsah).

Často se v souvislosti se SEO a doménou můžete setkat s pojmem EMD (Exact Match Domain). Jedná se o doménu, která je stejná jako klíčová fráze na kterou se chcete ve vyhledávači umísťovat. Z mé zkušenosti taková doména není ani špatná aní dobrá. Zkrátka se klíčové slovo objeví 1x navíc oproti samotnému obsahu či zpětným odkazům.

Vyvarujte se užití registrovaných ochranných známek

Důležité je také to, aby vaše doménové jméno nebylo registrované jako obchodní značka (tzv. trademark) jinou firmou. Mohlo by se totiž stát, že o doménu můžete přijít společně s časem a penězi, které jste do ní investovali. Jestli je jméno již registrované jiným ekonomickým subjektem zjistíte v databázi na upv.cz.


WEDOS

Zpět na úvod

«
»

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.